Direkte adgang til data i bilerne betyder i bund og grund, at enhver tredjepartstjenesteudbyder kan have direkte og ukontrolleret adgang til dataene i et (kørende) motorkøretøj. Så hvilke risici er der?

Hvilke risici er forbundet med at give direkte adgang til bildata?

Hvis tredjeparter får direkte adgang til data i bilen, udgør det en alvorlig sikkerhedsrisiko for bilen, dig som fører, dine passagerer og andre trafikanter.

Hackerangreb

Hvis tredjeparter har direkte adgang til bilens funktioner, kan det danne baggrund for hackerangreb, fordi ethvert nyt eksternt datainterface øger antallet af potentielle mål og indgangsåbninger.

Tredjeparters ukontrollerede adgang til bilens funktioner eller data, der ikke er direkte sikkerhedsrelevante, kan også medføre risici på grund af netværksløsningerne. Det kan fx gøre det muligt at stjæle bilen eller låse en dør op på afstand, og det giver desuden mulighed for bedrageri eller tyveri af dine personlige oplysninger.

Risiko for funktioner, der er afgørende for sikkerheden

På samme måde kan kritiske funktioner som bremsesystemet blive påvirket negativt ved brugen af bilens interne ressourcer og computerkraft til applikationer fra ikke-godkendte tredjeparter. Din bil har ikke nær så meget processorkraft som en computer. Den kan slet ikke håndtere den påkrævede datamængde eller den hyppighed, hvormed den kan være påkrævet, hvis dusinvis af tjenesteudbydere fik direkte og ukontrolleret adgang.

Forstyrrelse af førerens opmærksomhed

Der kan opstå yderligere sikkerhedsrisici i form af forstyrrelser af førerens opmærksomhed, hvis eksterne tredjeparter har ukontrolleret adgang til din bils interne systemer, brugerflader og funktionsdisplays. Det kunne fx være tilfældet gennem apps eller ekstra styreenheder, der fjerner din opmærksomhed fra vejen.

Fejlfunktion i software

Hvis du giver direkte og ukontrolleret adgang til de interne data i din bil, varebil, lastbil eller bus, kan det også medføre uønskede konsekvenser på grund af installationen af ekstra software. Det kan potentielt medføre alvorlige fejlfunktioner eller endda et systemnedbrud. Noget, der måske ikke vækker bekymring i fx in smartphone, men kan udgøre en alvorlig risiko i et køretøj.

SAMMENLIGNING:
SMARTPHONE VS. OPKOBLET BIL

En bil er ikke en smartphone på hjul. Den er heller ikke en pc, som kan genstartes, hvis der opstår et problem under kørslen. Din bil har brug for meget højere standarder, hvad angår sikkerhed, beskyttelse og private oplysninger.

En bil er et transportmiddel, hvis primære funktion er at bringe mennesker eller varer sikkert fra sted til sted. Det kræver meget højere standarder for sikkerhed, beskyttelse og private oplysninger i forhold til smartphones eller andre apparater. Den er ikke en pc, som kan genstartes, hvis der opstår et problem under kørslen.

Motorkøretøjer er udstyret med meget komplekse og teknisk følsomme systemer, der skal opfylde de højeste tekniske og lovmæssige standarder. Disse systemer er udviklet af og overvåges af bilproducenterne under streng hensyntagen til trafiksikkerhedsmæssige regulativer, produktsikkerhed og kvalitetsstandarder – i nogle tilfælde endda langt udover det lovmæssigt påkrævede.

Desuden har et motorkøretøj en levetid på mindst 8-10 år, mens en gennemsnitlig smartphone har en livscyklus på 2-3 år og ofte anses for at være undværlig. Hardwaren i en bil skal være robust og stabil. I sidste ende er bilproducenterne ansvarlige for sikkerheden og beskyttelsen i de køretøjer, de sender på markedet.

Hvad er den sikreste og mest beskyttede måde at dele bildata på?

Hvordan beskytter bilproducenterne mine personlige oplysninger og mit privatliv?

Kan jeg bestemme, hvilke personlige oplysninger jeg ønsker at dele?